Undgå ubehagelige løbeskader

Hvis du gerne vil starte op på løbetræning, skal du også huske at have i baghovedet, at det er en god ide at finde fifs til at undgå løbeskader på. Løbeskader er ikke ligefrem det mest spændende midt i et træningsprogram, så vær påpasselig og tag dine forholdsregler.

Løb kun det, du kan

Hvis man ikke er vant til at løbe, og heller ikke er vant til at løbe længere distancer, vil kroppen få et chok! Normalt plejer det chok at resultere i, at man egentlig kan løbe meget længere, end man lige gik og troede. MEN, pas nu på alligevel. Den ekstra lange løbetur, som er en af dine første, fører direkte til en eller flere løbeskader, hvis man ikke er forsigtig. Derfor bør man ikke øge sin distance, før man har løbet i nogle uger – det er meget vigtigt at øge den langsomt. Kroppen skal lige nå at vænne sig til den ændrede situation.

Varm godt op

Hvis du ikke har meget tid normalt i hverdagen, og den derfor er meget sparsom, som hos så mange andre, kan det være fristende bare at løbe derudaf i fuld kraft. Men, det er ikke den bedste løsning, hvis du mangler tid. For glemmer du – eller springer over – opvarmningen, kan du godt være sikker på at få besøg af en overbelastningsskade eller fibersprængning. Det er ikke ligefrem så spændende. Du skal opvarme fordi en opvarmning af kroppen skaber blodtilførsel til sener og muskler. Opvarmningen behøver ikke være mere end 1 minuts gang efterfulgt af 5 minutters lunte-tempo.

Styrk musklerne

Hvad der er en rigtig god ide for dig til at undgå løbeskader, er hvis du styrketræner ved siden af din træning. For på denne måde får du opbygget en muskelmasse, som er en god vej til forebyggelse af løbeskader.  Sørg derfor for at få noget belastning på lår- og lægmuskel, så de opbygger noget muskelmasse. Det kan foregå i et styrkecenter med vægte og maskiner. Har du dog ikke lyst til at smide en masse penge efter nogle lokaler, kan det sagtens gøres derhjemme! Tag noget vægt på ryggen derhjemme, det kræver ikke mange gentagelser for at det virker. Brug også klassikeren med at bøje i knæene og ret dig op igen til det syrer forfærdeligt i benene.

Er du interesseret i at læse mere om løbetræning, så læs med her.

 

Billede: ejmc