Gode råd til nybegyndere

Det er ikke altid lige let at være den eller dem, som er nybegyndere, hvad enten det gælder løbesporten eller andet sjov. Derfor er der nogle gode råd til jer, som for nyligt er startet op som nybegyndere, og derfor mangler lidt råd og vejledning om at komme ordentligt i gang.

Råd for nybegyndere

Vær realistisk!

Det er vigtigt for dig i starten, at sænke dit ambitionsniveau en smule. For er du utrænet i løb, bør du glemme alt om at løbe en maraton efter få måneders træning. Så bliver det i hvert ikke en særlig god oplevelse. For du skal huske på, at det kan tage flere år at vænne kroppen til at løbe. Så ja, det tager lang tid! Så tillad altid dig selv at lytte til kroppens signaler – det er altid det bedste udgangspunkt.

2. Planlæg forud

For jer som er nybegyndere, er det vigtigt at indbygge løb som en fast bestanddel i træningsprogrammet.  F.eks. således, at du løber på bestemte dage. For på denne måde får du indbygget en vane, hvorfor du lettere kommer af sted på de dage, hvor man ikke gider eller orker det. Det hjælper rigtig meget på velviljen!

Gode sko

Valget af sko er mega kolossalt vigtigt, idet de fleste skader skyldes dårligt fodtøj. Det værste du kan gøre, er at gå på kompromis med dine løbesko! Mange løbere vrikker enten indad eller udad på fødderne, hvorfor det er yderst vigtigt at du køber en løbesko, som passer perfekt.  Husk derfor at prøve løbeskoene på et løbebånd i butikken, hvor du køber dem.

Sæt god tid af

Det er en rigtig god ting – ikke kun for nybegyndere – at strække ud før og efter løbeturen. Selvom du nok har hørt, at der er lidt delte meninger om, hvorvidt udstrækning modvirker ømhed, så kan det ikke skade, og samtidigt er strækkene med til at øge din bevægelighed, hvis du er flittig nok. Det ender med, at du enten kan gå i split eller spagat!

Læs mere om valg af løbesko her.